Ansökningsinfo och viktiga datum

09.01.2024 kl. 11:23
Är du nyfiken på biblioteksbranschen? Eller har du redan bestämt dig och är på jakt efter en utbildning? Då har du kommit rätt.

Vårvintern betyder att det är ansökningstider, både till andra stadiets utbildningar och till högskolor och universitet. På den här webbplatsen har vi samlat information och inspiration för dig som drömmer om en framtid i böckernas värld. Här kan du läsa intervjuer med bibliotekarier på olika håll i Svenskfinland och ta reda på mer om var de olika yrkestitlarna betyder.

Vilken utbildning ska jag välja?

Om du är intresserad av att jobba på bibliotek finns det flera vägar att gå. Under fliken Utbildningar presenterar vi de utbildningar som just nu finns på svenska i Finland, men du hittar även länkar till motsvarande utbildningar på finska och till universitet och högskolor i övriga Norden.

Viktiga datum

• 3–17 januari 2024
    Högskolornas gemensamma ansökan, första omgången

• 20 februari–19 mars 2024
    Gemensam ansökan till utbildning efter den grundläggande utbildningen

• 13–27 mars 2024
    Högskolornas gemensamma ansökan, andra omgången

Kontinuerlig ansökan till yrkes- och gymnasieutbildning

Har du redan en yrkesinriktad examen eller en högskoleexamen, eller funderar du på att byta bransch? Då kan du söka till en yrkesutbildning via läroanstalternas kontinuerliga ansökan. Ansökningstiderna varierar enligt läroanstalt och utbildning. Kolla exakta tidtabeller på skolornas webbplatser eller på Studieinfo.

Är det något du ännu funderar på när det gäller biblioteksyrket?

Vi på Finlands Svenska Biblioteksförening svarar gärna på frågor. Du kan kontakta oss på mejladressen fsbf@fsbf.fi eller via formuläret på vår webbplats.