Uppgift: Fyll biblioteken med innehåll

04.03.2024 kl. 14:42
Vi ställde FEM FRÅGOR till Paola Dadda-Lönnström, biblioteksproducenten i Sibbo som har ett lite annorlunda uppdrag jämfört med andra i branschen.

Vem är du?

– Jag har en bakgrund som kulturproducent och frilansregissör för barndokumentärer. Av en slump såg jag annonsen om jobbet som biblioteksproducent i Sibbo och de egenskaper man letade efter var precis min expertis. Jag sökte och fick tjänsten och nu har jag jobbat här sedan 2018. Jag är anställd av kommunen och betjänar båda biblioteken, men har andra uppgifter än mina kollegor.

Vad gör en biblioteksproducent?

– Jag ansvarar för det kulturella innehållet i våra bibliotek, som att planera och ordna evenemang, utställningar och workshoppar, och bjuda in gästföreläsare och konstnärer. Inom bibliotekstjänsterna finns flera olika team och jag leder Evenemang&Kommunikationsteamet. Vi sköter även marknadsföring, sociala medier och annan innehållsproduktion och till våra uppgifter hör också att fundera på hur och vad biblioteket syns och hur vi ska nå ut till våra kunder.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag dagligen får användning för hela min expertis. Här får jag jobba med kultur och konst, skapa innehåll och marknadsföra. Även mina audiovisuella kunskaper kommer väl till pass och jag njuter av att kunna utvidga till exempel en utställning till att också innefatta samtal med konstnären eller workshoppar där barn bjuds in för att skapa konst inom samma tema. Bibliotekstjänster är i dag en mix av allt från ljud och bild till digitala lösningar och fysiska evenemang och genom att skapa helheter får innehållet en längre livstid och når ännu fler. Det är också spännande att få producera innehåll för så pass olika målgrupper, vi brukar säga att våra kunder är allt mellan 0 och 100 år gamla.

Vad har du på gång just nu?

– Just nu funderar vi mycket på framtiden, på hur vi ska nå ut till nya målgrupper och locka dem att ta del av bibliotekens innehåll och tjänster. De som är svårast att nå är personer i 30-40-årsåldern, ibland känns det som om den gruppen helt och hållet glömt bort att det finns bibliotek. Utmaningen är att skapa innehåll som tilltalar även dem, och min dröm är att de ska återupptäcka allt vad biblioteken kan erbjuda.

Vilket är ditt råd till den som är intresserad av biblioteksbranschen?

– Att jobba på bibliotek är roligt! Mitt arbete är väldigt mångsidigt och i framtiden kommer det att behövas många olika kompetenser inom biblioteken, vilket betyder att det finns flera olika vägar in till yrket. Jag själv är ett bra exempel, jag har inte alls studerat något som har med informationsvetenskap att göra, utan är medianom i grunden och kommer från kulturbranschen, men ändå jobbar jag här. Om du är intresserad lönar det sig att testa – kom hit på prao eller praktik så får du se hur vi jobbar.

Text: Sonja Finholm