”Viktigt att ligga steget före”

01.02.2024 kl. 11:33
När biblioteket är fullt med folk trivs Annika Högväg. Det som lockar mest är författarbesök, men även stickcaféer och bokcirklar har enligt henne sin givna plats i ett bibliotek.

Annika Högväg gillar att ha koll på läget. Hon läser recensioner, kataloger och följer med förlagens utgivning, men hon hänger också på plattformar som Goodreads och följer trådar i olika Booktalks för att se vad som trendar. Till hennes uppgifter hör att köpa in svensk och utländsk litteratur och att veta vad kunderna kommer att fråga efter. Beställningarna görs ofta flera månader i förväg.

– För att biblioteket ska vara relevant och intressant behöver vi ständigt vara aktuella. Min målbild är att biblioteket ska ha samma atmosfär som en bokhandel, här ska du hitta böckerna alla pratar om, säger hon.

Annika Högväg är avdelningschef på vuxenavdelningen på stadsbiblioteket i Jakobstad. Här i den gamla banklokalen som gjorts om till bibliotek trivs hon bra.

– Vi har väldigt fina utrymmen, mitt i centrum. Många offentliga utrymmen kan i dag kännas ganska vita och stela, men våra träfärgade hyllor, marmorgolvet och de gröna pelarna skapar en alldeles speciell atmosfär.

När internet var nytt

Annika Högväg har studerat vid Åbo Akademi. Hon började med språkstudier, men drogs så småningom allt mer mot litteraturen. Via kurser i informationsförvaltning, som det då hette, upptäckte hon biblioteksvärlden.

– När jag studerade var internet nytt. Vi lärde oss informationssökning i databaser och jag minns att det tog en evighet att få fram något.

Men den nya tekniken intresserade och hennes första jobb var som nätverkskoordinator på företaget Kust-Data som då förvaltade Fredrikabiblioteken. År 2000 fick hon ett vikariat som IT-bibliotekarie i Jakobstad och på den vägen är hon. Sitt nuvarande jobb som ansvarig för vuxenavdelningen har Annika Högväg haft sedan 2013.

– Mina arbetsuppgifter har ändrats en hel del under de här åren. I dag handlar mycket om att ordna evenemang och att ta emot olika grupper med besökare.

Annika Högväg är mån om att alla ska känna sig välkomna, även om man kanske inte är litteraturintresserad eller ens kan läsa – alla har en plats på biblioteket. Just nu finns det böcker på ett tjugotal olika språk i hyllorna och intresset för utländska böcker växer. Språkkunskaper är därför en bra egenskap för framtida bibliotekarier, tipsar hon.

Statistiken visar att den vuxna läsekretsen i Jakobstadsnejden är stabil, både när det gäller skönlitteratur och faktaböcker. Trots att man i dag kan få den mesta informationen via nätet och sociala medier har biblioteket sin givna plats.

Här händer det!

Allra bäst trivs Annika Högväg när olika evenemang lockar stadsborna till biblioteket. Hon och hennes kolleger är till exempel med och arrangerar den årliga litteraturfestivalen JeppisLit, man ordnar egna författarbesök och samarbetar kring bokprat med de lokala medborgarinstituten. Det som lockar allra mest är besök av författare med lokal anknytning, då brukar salen vara fullsatt.

Annika Högväg tycker om kontrasterna i jobbet – om fullsatta evenemang och om tysta vardagar. Om bokslukare och om den sociala funktionen som ett bibliotek också har. Precis som sina kollegor har hon ett kvällsskift i veckan och tar även regelbundet hand om kundtjänsten. Hon njuter också av att få gå omkring bland hyllorna och se vilka böcker som lockar och fundera på vad hon ska köpa in.

– Det allra bästa med mitt jobb är när biblioteket känns som en upplevelse man inte vill missa.

Sonja Finholm
Text och foto